Villanyjazznap 2021-ben is
A hazai kezdeményezésű Jazznap-hu, a Nemzetközi Jazznap megünneplésére ingyenesen rendezett események sora a virtuális („villany”) térbe kényszerül, ahogy tavaly is csak online tartottuk meg. A hét évvel ezelőtti induláskor meghatározott eredeti célját azonban így is megpróbálja teljesíteni, új közönséget igyekszik szerezni a műfajnak az NKA támogatásával. Debrecenben, Nagykanizsán, Pécsett (TBA), valamint az elsőrangú fővárosi jazzhelyszínek közül a Fonó Budai Zeneházban, az iF Kávézóban, a Jedermannban, az Opus Jazz Clubban, és a programsorozatot összefogó Budapest Jazz Clubban (BJC) rendez koncerteket az online közönségnek április 30-án, és a jazznapot megelőző két napon, 28-29-én.
Bevezető programként Hol tart, mennyire nemzetközi a magyar jazz? címmel kerekasztal beszélgetést tartunk Borbély Mihály, Harcsa Veronika és Szalóky Béla részvételével. A házigazda, Zipernovszky Kornél arra lesz kíváncsi, hogy hova soroljuk/sorolják a magyar jazzt, hiszen vendégei (összeadva) legalább száz országban adtak már koncerteket. A BJC-ben Borbély fel is lép később, a jazznapon este nyolckor, méghozzá a magyar etnojazz talán legnépszerűbb előadójával, Dresch Mihállyal közös kvartettjével.
A Ráday utca most is fókuszpontja lesz a magyar jazzéletnek, amennyiben a Jedermannban a többszörös díjnyertes zongorista, Oláh Krisztián játszik kvartettjével 28-án. Különös, haladónak is nevezhető hagyomány, hogy az utca másik klubjában, az iF kávézóban a progresszív jazzrock hazai kiválósága, a Halper Hendrix Experiment lesz a Jazznap-hu visszatérő vendége 28-án. A szintén a Ferencvárosban lévő Opus Jazz Club pedig Gyémánt Bálint triójának újabb, és lemezükön már megjelent szerzeményeiből összeállított koncertjét ajánlja április 29-én. Ezen a napon Pécsett a Metronóm Jazz Klubban lép fel Nagy Emma énekesnő zenekara, amely a legutóbbi Müpa Jazz Showcase fődíját is megkapta.
A Fonó Tóth Viktor szaxofonos és az ütős Geröly Tamás duóját fogadja a jazznapon este kilenctől. Nagykanizsa – jogos büszkeséggel – a külföldön ígéretes karrierbe kezdett Gayer Mátyás zongoristát hívta haza. Debrecen pedig szintén ad lokálpatrióta ízt az események, a nagy hagyományú Debreceni Dixieland Jazz Band felléptetésével.
További információ:
A részletes program:
ÁPRILIS 30.
KÖLCSEY KÖZPONT DEBRECEN
Debrecen Dixieland Jazz Band
A7 1984-ben alakult Debrecen Dixieland Jazz Band az elmúlt 36 év alatt körülbelül 1000 koncertet adott, külföldön 14 országban (köztük az USA-ban) mintegy 30 alkalommal járt, kb. 100.000 km-t utazott, számos rádió, televízió és lemezfelvétele készült itthon és külföldön. Túl azon, hogy a Debreceni Jazznapok állandó résztvevője, olyan jeles helyszíneken játszott többek között, mint a European Broadcasting Union Jazz Fesztivál, a Drezdai Dixieland Fesztivál, a New Orleans-i Jazz and Heritage Fesztivál, a Klaipedai Jazz Fesztivál (Maynard Fergusonnal és Billy Cobham-mal) és a United Europe Jazz Fesztivál. A 25. Megéve-i Jazz Verseny közönségdíjasai lettek 2018-ban.
A zenekar repertoárja a kezdetek óta folyamatosan fejlődik. Jelen vannak a hagyományos, new-orleansi gyökerű zenék, illetve 2016 óta a műsor markáns részét képviselik a klezmer-jiddish hagyományokból táplálkozó számok, melyek a “Stílusok találkozása” című programban hallhatók. Csak tőlünk hallható, egyedi hangszereléseink és a sok énekkel fűszerezett koncertjeink gyakran aratnak hangos sikert a közönség soraiban.
Az 1960-as és 70-es években a magyar jazz-élet markáns, nemzetközileg is jegyzett képviselője volt a Debreceni Jazz Quartett. Vezetőjének, Dr. Kiss Ernőnek halála után a zenekar tagjai néhány évre abbahagyták a közös muzsikálást. 1984-ben Gyarmati Zoltán, a quartett korábbi szaxofonosa elhatározta, hogy további tagok bevonásával más stílusban játszó, új zenekart alapít. Így jött létre 1984 végén a Debrecen Dixieland Jazz Band, melyben az elmúlt évtizedekben számos kiváló debreceni muzsikus játszott (Erdei Kálmán, Nagy Imre, Subicz Gábor, Fejes Márton, Kónya Sándor, Fazekas Csaba, Molnár Zoltán, Gombos Géza, Mátyás Ferenc, Kovács János, Czesznak Tamás). A stílusválasztás jónak bizonyult, a dixieland megalakulásától fogva számos hazai és külföldi meghívást kapott és 1985 óta a Debreceni Jazz Napok állandó résztvevője. Ma is büszke arra, hogy két évvel megalakulása után, 1987-ben az Európai Rádió Unió Tonderi Fesztiválján (Dánia) sikerrel képviselte Magyarországot, és már 1989-ben eljuthatott az európai oldtimers zene kiemelkedő ünnepére a Drezdai Dixieland Fesztiválra. A Debrecen Dixieland Jazz Band azóta Európa csaknem összes országában és két alkalommal a jazz őshazájában, az Egyesült Államokban, ezen belül New Orleans-ben is nagy sikert aratott. Ezen túl természetesen a különböző hazai jazz és dixieland fesztiválok rendszeres vendége, a Magyar Rádió mellett Európa számos országa közvetíti műsorait (volt olyan alkalom, amikor egyszerre 15 országban hallhatták élő koncertjét). A zenekar repertoárjában a népszerű dixieland-örökzöldek és a tagok saját szerzeményei mellett különböző stílusok dixieland-es megszólaltatása is szerepel.
Kovács Marietta – hegedű, ének, Gyarmathy István – klarinét, Kovács János – trombita, Tóth Dániel - harsona, Zádor Tamás – gitár, Kerekes Imre – tuba, Pataji Géza – dob
BUDAPEST JAZZ CLUB
Harmónia Jazzműhely: Borbély-Dresch Quartet
"A formáció a magyar etno-jazz két legnagyobb formátumú fúvósának, Borbély Mihálynak és Dresch Mihálynak közös zenekara, ahol a két dudás nem csak, hogy jól megfér egymással, de olyan új minőséget hoz létre, melynél a szokásos formulák, műfaji meghatározások érvényüket vesztik. Közös zenei világuk néhol melankolikus, ugyanakkor határtalan zenei íz és érzelmi gazdagság jellemzi, ugyanúgy jelen vannak benne a jazz elemek, mint a Kárpát-medence népzenéjének motívumai.” – Végh Dániel, Fidelio
Borbély Mihály – szaxofon, tárogató, basszusklarinét, furulya, Dresch Mihály – szaxofon, fuhun, Horváth Balázs – bőgő, G. Szabó Hunor – dob
FONÓ BUDAI ZENEHÁZ
Geröly Tamás - Tóth Viktor Duo
Geröly Tamás a magyar improvizatív jazz kiemelkedő alakja, művészetében a magyar népzenei ritmusvilág, az improvizatív jazz és a kortárs zene szintézisére törekszik. Egyéni ritmusnyelvet alakított ki. Tóth Viktor számára nem léteznek stílusok, csak szívből jövő muzsika és a nem onnan való, mellyel cseppet sem foglalkozik. Zenei megnyilvánulásaiban a pillanat energiáját ragadja meg, zenéje kreatív és áradó, a jazz spirituális aspektusával átszőtt. A két nyitott gondolkodású zenész találkozásából soha nem volt zene születhetett meg, mely a magyar népzenével, a mesterek hagyatékával, az örök szépséggel rokon.